Zhodnocení a reakce účastníků workshopů realizovaných v rámci projektu Rozvoj kreativity v českých science centrech

Projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury.

Cílem projektu bylo rozvinout znalosti a dovednosti lektorů a dalších profesionálů a tvůrců expozic v science (learningových) centrech v oblasti kreativního učení dětí a mládeže.

Přínos právě skončeného projektu vidíme zejména v navázané spolupráci s uměleckým sektorem, ve spolupráci s konkrétními umělci a samozřejmě také v možnosti aktivní tvůrčí spolupráce mezi science centry. Tvůrci vzdělávacích aktivit v science centrech si vyzkoušeli inovativní přístupy při práci s účastníky těchto akcí pod vedením kreativců. 

Uspořádali jsme celkem 6 pracovních workshopů vedených umělci a dvě průběžné konference CZECSITE.  V závěru projektového období jsme uspořádali ještě jedno tvůrčí pracovní setkání – konferenci, do které přispěli lektoři ze všech průběžně zapojených science center a společně vytvořili novou aktivitu, realizovatelnou ve všech science centrech. Uplatnili při tom získané dovednosti a kompetence kreativního učení. Byla navázána spolupráce s dalšími aktéry, příznivci a propagátory kreativity ve vzdělávání, jako např. Společnost pro kreativitu ve vzdělávání a platformou Uměním.

Jak byly jednotlivé semináře hodnoceny jejich organizátory a účastníky? 

Techmania Science Center

Možnosti dramatické výchovy při prezentaci a průvodcovství

5. 2. 2024 

Účastníci kurzu se seznámili se základními metodami a technikami dramatické výchovy se zaměřením na hru v roli a využití možností rolové hry při prezentaci. Záměrem kurzu bylo  prohloubit metodické a didaktické schopnosti a dovednosti tak, aby byli schopni například analyzovat své vlastní programy. Klíčovým tématem bylo  rovněž prohloubení dovedností a spolupráce na tvorbě interaktivních zážitkových lekcí. Kurz se opíral o zkušenosti s metodikami muzejní pedagogiky a galerijní animace.


VIDA!

Co se naučili? Aneb tvorba výukového programu kontruktivisticky

12. 2. 2024 

Cílem workshopu bylo představit lektorům principy konstruktivistické pedagogiky a nechat je prozkoumat a přesvědčit se o silných stránkách tohoto konceptu. Účastníci si měli projít vlastní zkušeností z pozice účastníka s tímto konceptem a způsobem a vyzkoušet si modifikovat výukový program nebo vytvořit kostru nového programu podle představeného konceptu.

Podle zpětné vazby od účastníků se cíle podařilo naplnit. Ti oceňovali profesionalitu a přístup lektorky.


Hvězdárna a planetárium Brno 

Kreativní učení a AI v audiovizuálním světě 

7. 3. 2024

Workshop s Ondřejem Svobodou byl velmi přínosný a praktický. Účastníci se naučili, jak efektivně využívat moderní AI nástroje jako ChatGPT, Midjourney, DALL-E3, Leonardo, RunwayML, Pika Labs, Elevenlabs, D-ID, Heygen.com a aiva.ai při tvorbě audiovizuálních materiálů. Workshop poskytl hlubší pochopení fungování těchto nástrojů a umožnil účastníkům získat konkrétní tipy na jejich efektivní využití. Získané znalosti mohou být velmi užitečné při tvorbě vzdělávacích pořadů v science centrech, zaměřených na popularizaci vědy.

Využitím nástrojů generativní AI lze vytvářet vizuálně atraktivní a interaktivní obsah, který zaujme a vzdělá studenty, popřípadě návštěvníky z řad veřejnosti všech věkových kategorií. Například nástroje jako DALL-E3
a RunwayML mohou být použity k tvorbě realistických vizualizací složitých kosmologických jevů, zatímco ChatGPT může pomoci při tvorbě interaktivních scénářů a edukativních dialogů. Tímto způsobem můžeme nejen zvýšit atraktivitu našich programů, ale také efektivněji a intuitivněji předávat komplexní vědecké poznatky. 

Všichni účastníci workshopu byli dotázání o zpětnou vazbu. Po vydařeném workshopu všichni uvítali i poskytnuté materiály od lektora Ondřeje Svobody pro budoucí využití (prezentace a video záznam).


PEVNOST POZNÁNÍ 

Věda s příběhem 

10. 4. 2024 

V rámci workshopu jsme se pod vedením Martina Šinkovského snažili o ustanovení nosné příběhové linky hry, která se stane součástí expozice Do historie. Ta se bude zabývat možnostmi a limity orální historie, jako způsobu historického bádání. Díky workshopu se podařilo vymyslet postavy, dějovou linku, a především zápletku příběhu, který bude návštěvníkům přibližovat problematiku práce s pamětníkem.

Vodoobsah a sociální sítě

6. 5. 2024 

Hlavním cílem teoretické části workshopu bylo seznámit účastníky s novými trendy #scicom komunikace na sociálních sítích a s možnostmi managenování různého typu obsahu napříč virtuálnem, včetně zapojení AI do tvorby obsahu (např. do copywritingu nebo přípravy konkrétního obsahového plánu). Účastníci mohou poznatky z teoretické části workshopu v podstatě ihned uplatnit v praxi. 

Hlavním cílem odpolední praktické části workshopu bylo účastníky v tréninkovém prostředí seznámit s typy videí, které se v současnosti využívají k propagaci a zvýšení povědomí o instituci a lze je natáčet i na mobilní telefon, případně jednoduše editovat v aplikacích. A to včetně vyzkoušení si tvorby vlastních videí. Např. science centrum VIDA! začalo po workshopu do svých IG Reels přidávat oblíbený kreativní meme formát videí, což považuji za naplnění cíle i aplikaci poznatků z workshopu v praxi. 


SVĚT TECHNIKY

Storytelling ke vzdělávání

15. 4. 2024 

Jak ideálně podat informace, aby s posluchačem zůstaly co nejdéle a nešlo jen jedním uchem tam a druhým ven? Stačí je zabalit do poutavého vyprávění a vtáhnout posluchače do příběhu. A situaci tak spojit s emocí – právě o tom je storytelling. Seminář na toto téma napověděl, jak zaujmout každé publikum a aktivně rozvíjet jeho představivosti jak lze tuto kreativní metodu přenést do vyučování a komunikace vědy. Seminářem provedla  art directorka kreativní agentury, filmové produkce a animačního studia Krutart.

Podle zpětné vazby od účastníků se cíle podařilo naplnit. Účastnici byli spokojeni, aktivně se zapojovali a spoluoracovali při praktických úkolech. Lektorky si program připravily strukturovaně a uměly jím v přátelském duchu provést. Neformální atmosféra semináře se pozitivně odrážela i na účastnících, kteří tak všechny aktivity ve dvojicích i ve skupinkách svědomitě plnili. Skrze aktivity a závěrečnou reflexi proběhla i hezká spolupráce a navázání kontaktů mezi pracovníky z jednotlivých science center. 

GALERIE

Níže si můžete prohlédnout galerii snímků z jednotlivých workshopů.